dissabte, 20 de desembre del 2008

L'art de saber escoltar



CONFERÈNCIA DE FRANCESC TORRALBA:

Francesc Torralba té la por de reiterar-ne, perquè quan algú ha llegit els seus llibres sent despullat. Llavors, a al conferència vol extreure rellevància als valors que ha de tenir un bon mestre.

Entre tots els valors, l’escolta és el principal per la construcció d’un bon mestre, perquè el professor ha de tenir l’habilitat de captar on està l’altre, per dos motius:


- Desenvolupar màxim nivell
- Per no atrofiar l’altre

Els errors per no saber escoltar bé: un atrofia el coneixement d’aquella escolta i l’altre es que és formen dos línies paral·leles que no es troben mai.

Els valors són realitats intangibles, vol dir que ningú a percebut mai la paciència, l’esforç,etc. Però s’expressen a través de les persones dels diferents estils de vida. Per tant, els valors s’expressen indirectament. Un mestre els seus valors dins de l’aula hi radien, però pot ser inconscientment o conscientment.

La transmissió de valors depèn d’un supòsit: que soms éssers permeable (tindre curiositat...)

El valors els despertem o els transmetem?

Considera que no hi ha transmissió de valors, sinó d’esvedellar aquests valors. Un exemple és el de la llavor d’un roure, l’educand té una llavor dins seu, però si no és rega no sortirà el talent de cada un de l’educand.

Els valors tenen un efecte d’imant (unió), mentre el contravalors produeixen la separació (soledat buscada i forçada).

- Nivell institucional: El que volen les institucions que tinguin valors, és a dir, que siguin autocrítics, pacients, etc. Una persona amb valors no dinamita la institució, la cohesiona.

- Nivell personal: (aquí té valors ) els mestre ha de generar cohesió als seus valors.

Els obstacles en la transmissió de valors són molt importants. La principal preocupació dels pares i mares d’avui i dia, no és la llengua,etc, sinó són els valors, perquè els valors eviten naufragis i per desenvolupar les persones.

Els obstacles són:

- Interferències de l’entorn


- Dificultat pel mateix mestre (per part de la transmissió perquè ha de tenir en compte moltes coses de les que diu perquè quedem retrats només en parlar. Per tant, cal:

1. Accentuar allò positiu que tenim
2. Canalitzar allò negatiu


- El mateix receptor, el nen que tenim al davant posa obstacle. Per exemple l’adolescència. No voler acceptar de valors que ens transmeten. Els valors és reconeixen que no hi són.


En conclusió, els valors han de ser ben rebuts de tots els àmbits.