Introducció:
En aquest primer capitul de noves tecnologies, ens fan referència a que les tecnologies d'avui en dia tenen molta presencia i significat en la nostra societat i ens preguntem: Què entendrem per societat de la informació?
Com podem definir la societa de la informació?
Hi ha moltes definicions sobre la societat de la informació dos d'elles més destecades són:
- Un estat de desenvolupament social caracteritzat per la capacitat dels seus membres per obtenir, compartir i processar qualsevol informació per mitjans telematicament instentanis, des de qualsevol lloc i en la forma que tu vulguis.
- Tots podem crear, accedir, utilitzar i compartir informació i coneixament, per fer que les persones, comunitats i pobles poguin desenvolupar el seu potencial i millorar la qualitat de les seves maneres de forma més sostenible.
Característiques de la societat de la informació i exigències per les institucions educatives:
- Ser una societat globalitzada.
- Gira entorn a les tecnologies i comunicació (TIC): Aquest gir és molt ràpid, fet que no havia passat mai amb la tecnologia. Un problema és la falta de temps per una reflexió crítica sobre les veritables possibilitats i les limitacions que té.
- Aparició de nous sectors laborals: S'estan crean moltes novetats en el món laboral, com per exemple: "el teletrabajo".
- Excès de la informació: Cada vegada tenim més informació sobre les noves tecnologies; a través de l'amplitud i rapidesa de informació. S'ha de ser capaç d'apendre i apendre constanment.
- "Aprender a Aprender" : Fa referència a una nova societat en que l'adquisició dels coneixaments no estan reglats institucionalment.
- Arribar a tots els sectors de la societat: Significa a totes les educacions tan formals, informals com no formals.
- La incorporació no està sent en tots els llocs per igual.
- Apareix una nova intel·ligència que serà la conseqüència de que existeixen diferentes formes del TIC. Una intel·ligència distribuïda.
- Velocitat del canvi: Dona significat a què l'evolució va a gran velocitat, fet que comporta que només neix la informació ja mort, perquè alguna cosa nova ha sortit.
Las institucions educatives tenen que canviar de nivells i direccions:
- Adequar les noves demandes que la societat exigeix i vol.
- Formació de la ciutadania.
- Respectar els nous valors i principis que és desenvolupen en la societat.
- La necessitat de reavaluar la educació.
- Les institucions educatives no són les úniques vies de formació a la ciutadanía.
Mites de la societat de la informarció:
- Llibertat d'expressió i participaió igualitària.
- Amplitud de lainformació.
- El valor del " per se"
- Neutralitat dels TIC's.
- Interactivitat.
- "Mas": " mas impacto", " mas efectivo" i " mas fácil de defender"
- Mite de reduccions.
- Mite d'amplitud.
- Tecnologies manipuladores a l'activitat mental.
- Mite cultural deshumanització i aliè.
- Supertecnologia (la més forta).
- Substitució de professors.
- Construcció compartida del coneixment.
- Resuloció de problemes educatius.
Tots aquests mites faran possible que desapereguin els professors i es converteixen en "ciberprofessors", però no és cert, perquè sempre hi ha d'haver la relació entre professor-alumne.
En la tecnologia ens basem en característiques tècniques i estètiques. La selecció serà a través d'uns altes criteris:
- Objectius i continguts que és volen aconseguir.
- Les ganes de l'alumnat i professorat
- Les característiques: edat...
- Context instruccional i físic
- Diferències cognitives
- Els mitjans deuen de proporcionar la intervenció sobr ells
- Característiques tècniques i sèmiques
- Medida de lo possible a seleccionar
- Analitzar missatges
- Qualitat tècniques, facilitats i versabilitat
- Seleccionar mitjans de fàcil utilitat
CARACTERISTIQUES DE LES NOVES TECNOLOGIES I LES SEVES POSSIBILITATS PER A LA ENSENYANSA:
- Inmaterialitat: Fa referència el desenvolupament de l'activitat i la informació en múltiples còdigs i formes.
- Penetració en tots els sectors
- Interconexió: encara que la tecnologia sigui molt independent, pot combinar-se de moltes maneres.
- Instentaneïtat: contacte direce i immediata amb les persones...
- Interactivitat: emissor-receptor
- Creació de les noves llengües
- Ruptura de la linealitat epressiva
- Paràmetres de qualiat de imatge i so
- Digitalització
- Més influència sobre els processos
- Tendència cap a la automaització
- Diversitat
- Innovació
En el context educatiu les noves tecnologies està posant a disposició una verdadera eclosió de la informació, tan de manera quantitativa com qualitativa.
POSSIBILITATS QUE OFEREIX LA INFORMACIÓ:
- Ampliació de la oferta informativa
- Creació d'entorns més flexibles per l'aprenentatge
- Eliminació de barreres entre alumne - professor
- Increment modalitats comunicatives
- Aprenentatge individual
- Trancar els clàssics escenaris formatius
- Noves possibilitats orientaives
- Facilitar infomació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada