dimarts, 7 d’octubre del 2008

Capitul 1: Les noves tecnologies en la societat de la informació


Introducció:

En aquest primer capitul de noves tecnologies, ens fan referència a que les tecnologies d'avui en dia tenen molta presencia i significat en la nostra societat i ens preguntem: Què entendrem per societat de la informació?

Com podem definir la societa de la informació?

Hi ha moltes definicions sobre la societat de la informació dos d'elles més destecades són:



  1. Un estat de desenvolupament social caracteritzat per la capacitat dels seus membres per obtenir, compartir i processar qualsevol informació per mitjans telematicament instentanis, des de qualsevol lloc i en la forma que tu vulguis.
  2. Tots podem crear, accedir, utilitzar i compartir informació i coneixament, per fer que les persones, comunitats i pobles poguin desenvolupar el seu potencial i millorar la qualitat de les seves maneres de forma més sostenible.

Característiques de la societat de la informació i exigències per les institucions educatives:

  1. Ser una societat globalitzada.
  2. Gira entorn a les tecnologies i comunicació (TIC): Aquest gir és molt ràpid, fet que no havia passat mai amb la tecnologia. Un problema és la falta de temps per una reflexió crítica sobre les veritables possibilitats i les limitacions que té.
  3. Aparició de nous sectors laborals: S'estan crean moltes novetats en el món laboral, com per exemple: "el teletrabajo".
  4. Excès de la informació: Cada vegada tenim més informació sobre les noves tecnologies; a través de l'amplitud i rapidesa de informació. S'ha de ser capaç d'apendre i apendre constanment.
  5. "Aprender a Aprender" : Fa referència a una nova societat en que l'adquisició dels coneixaments no estan reglats institucionalment.
  6. Arribar a tots els sectors de la societat: Significa a totes les educacions tan formals, informals com no formals.
  7. La incorporació no està sent en tots els llocs per igual.
  8. Apareix una nova intel·ligència que serà la conseqüència de que existeixen diferentes formes del TIC. Una intel·ligència distribuïda.
  9. Velocitat del canvi: Dona significat a què l'evolució va a gran velocitat, fet que comporta que només neix la informació ja mort, perquè alguna cosa nova ha sortit.

Las institucions educatives tenen que canviar de nivells i direccions:

  1. Adequar les noves demandes que la societat exigeix i vol.
  2. Formació de la ciutadania.
  3. Respectar els nous valors i principis que és desenvolupen en la societat.
  4. La necessitat de reavaluar la educació.
  5. Les institucions educatives no són les úniques vies de formació a la ciutadanía.

Mites de la societat de la informarció:

  1. Llibertat d'expressió i participaió igualitària.
  2. Amplitud de lainformació.
  3. El valor del " per se"
  4. Neutralitat dels TIC's.
  5. Interactivitat.
  6. "Mas": " mas impacto", " mas efectivo" i " mas fácil de defender"
  7. Mite de reduccions.
  8. Mite d'amplitud.
  9. Tecnologies manipuladores a l'activitat mental.
  10. Mite cultural deshumanització i aliè.
  11. Supertecnologia (la més forta).
  12. Substitució de professors.
  13. Construcció compartida del coneixment.
  14. Resuloció de problemes educatius.

Tots aquests mites faran possible que desapereguin els professors i es converteixen en "ciberprofessors", però no és cert, perquè sempre hi ha d'haver la relació entre professor-alumne.

En la tecnologia ens basem en característiques tècniques i estètiques. La selecció serà a través d'uns altes criteris:

  1. Objectius i continguts que és volen aconseguir.
  2. Les ganes de l'alumnat i professorat
  3. Les característiques: edat...
  4. Context instruccional i físic
  5. Diferències cognitives
  6. Els mitjans deuen de proporcionar la intervenció sobr ells
  7. Característiques tècniques i sèmiques
  8. Medida de lo possible a seleccionar
  9. Analitzar missatges
  10. Qualitat tècniques, facilitats i versabilitat
  11. Seleccionar mitjans de fàcil utilitat

CARACTERISTIQUES DE LES NOVES TECNOLOGIES I LES SEVES POSSIBILITATS PER A LA ENSENYANSA:

  1. Inmaterialitat: Fa referència el desenvolupament de l'activitat i la informació en múltiples còdigs i formes.
  2. Penetració en tots els sectors
  3. Interconexió: encara que la tecnologia sigui molt independent, pot combinar-se de moltes maneres.
  4. Instentaneïtat: contacte direce i immediata amb les persones...
  5. Interactivitat: emissor-receptor
  6. Creació de les noves llengües
  7. Ruptura de la linealitat epressiva
  8. Paràmetres de qualiat de imatge i so
  9. Digitalització
  10. Més influència sobre els processos
  11. Tendència cap a la automaització
  12. Diversitat
  13. Innovació

En el context educatiu les noves tecnologies està posant a disposició una verdadera eclosió de la informació, tan de manera quantitativa com qualitativa.

POSSIBILITATS QUE OFEREIX LA INFORMACIÓ:

  • Ampliació de la oferta informativa
  • Creació d'entorns més flexibles per l'aprenentatge
  • Eliminació de barreres entre alumne - professor
  • Increment modalitats comunicatives
  • Aprenentatge individual
  • Trancar els clàssics escenaris formatius
  • Noves possibilitats orientaives
  • Facilitar infomació